Szkoła Podstawowa w Łyczance

 

 

Program wychowawczo-profilaktyczny

Szkoły Podstawowej w Łyczance na rok szkolny 2023/2024

 

Każdego dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych uczniów i zadowolenie rodziców, a wskaźnikiem tego jest ich satysfakcja i prestiż naszej szkoły w środowisku. Priorytetem w naszej szkole jest wysoka efektywność kształcenia, przygotowanie do dalszej edukacji, zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.

 

Wizja szkoły

 

Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując            i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego. Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego. Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.

 

Model absolwenta

 Absolwent Szkoły Podstawowej w Łyczance jest Polakiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie oraz:

 

·  jest przygotowany do podjęcia nauki na wyższym szczeblu edukacji 

· przestrzega ogólnie przyjętych wartości moralnych 

· potrafi samodzielnie podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje

· potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie

· zgodnie współpracuje z innymi

·  jest życzliwy i tolerancyjny,

· szanuje godność własną i drugiego człowieka

· rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju

· potrafi wykorzystać wiedzę w sytuacjach życiowych

· reaguje na przemoc i agresję w otaczającym go otoczeniu

· jest świadomy tradycji ( rodzinnej, lokalnej)

· prowadzi zdrowy tryb życia

 

 

Podstawa prawna:

 

·         Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów                               z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. (Dz.U. 2017 r. poz. 356).

 

 

Program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

 

Działalność wychowawczo-profilaktyczna w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

 

  • fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
  • psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia,
  • społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym oraz otwartości i wrażliwości naprawdę i dobro.

 

Diagnoza środowiska szkolnego i sytuacji wychowawczej

 

Na koniec  roku szkolnego 2022/2023 zostały omówione treści z programu profilaktyczno- wychowawczego w zespołach wychowawczych. Z obserwacji wychowawców i psychologa wynika, że :

Szkolny psycholog położy nacisk w następnym roku szkolnym na  praktyczne oddziaływanie w pracy z trudnym uczniem:

  1. Indywidualizacja zajęć
  2. Stopniowe zwiększanie poziomu wymagań w pracy z każdym uczniem sprawiającym trudności - intelektualistą i z niskich poziomów
  3. Wspomaganie integracji z innymi uczniami, na zasadach psychologicznych, a nie narzucanych przez ucznia 
  4. Aktywizacja ucznia podczas zajęć dla jego dobra, i dobra klasy
  5. Pochwały i motywacja, a nie tylko negacja i uwagi
  6. Modyfikacja wzorców zachowań
  7. Skierowanie ucznia do poradni psychologicznej, w sytuacji bardzo niejasnej

Należy szczególnie zwrócić uwagę na :

- Konsekwentne reagowanie, upominanie ucznia i przypominanie mu w spokojny, ale zdecydowany sposób o zasadach obowiązujących w szkole.

-O ile to możliwe angażowanie ucznia do akcji i prac/ działań szkolnych mających na celu dobro/ aktywność/ pomoc społeczności szkolnej lub danej grupie docelowej

- uwrażliwienie ucznia na drugiego człowieka i bezinteresowne zainteresowanie drugim człowiekiem oraz pomoc mu.

- zachowanie oraz przestrzeganie obowiązków ucznia ( zwłaszcza zmiany obuwia i dbanie o czystość w szkole

- zwolnienia uczniów z lekcji

- zwrócenie uwagi na okazywanie sobie więcej życzliwości, mówienia dzień dobry, cześć, oraz kulturę osobistą, okazywanie szacunku kobietom i dziewczynkom, dbanie o przyjazną atmosferę w szkole

- odrabianie zadań domowych ( w dalszym ciągu )

-wzmocnienie współpracy nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych

- budowanie zaufania pomiędzy nauczycielem i uczniem

- w dalszym ciągu zwracanie uwagi na cyberprzemoc i umiejętność korzystania z nowych technologii, należy wzmocnić profilaktykę dotyczącą cyberprzemocy.

 

Pytania kluczowe

·         Czy czujesz się akceptowany w klasie?

 

·         Czy  zdarza ci się nie zmieniać obuwia w szkole?

·         Czy poza szkołą spotykasz się ze znajomymi?

·         Czego się najbardziej boisz w szkole?

·         Czy ktoś spośród Twoich kolegów jest źle traktowany?

·         Czy reagujesz, gdy widzisz kogoś, kto jest poniżany, ośmieszany ?

·         Jeżeli jesteś do czegoś zmuszany przez kolegów czy potrafisz odmówić?

·          Czy czujesz się bezpiecznie w swojej szkole w grupie rówieśniczej?

·         Czy korzystałeś z konsultacji przedmiotowych?

·         Czy okazujesz szacunek płci przeciwnej?

·         Czy doświadczyłeś lub zaobserwowałeś cyberprzemoc w swojej klasie ?

·         Czy uprawiasz jakąś aktywność fizyczną?

·         Czy angażujesz się w akcje charytatywne ?

·         Czy spotkałeś się ze szkodliwymi substancjami uzależniającymi?

·         Czy znasz pojęcie sztucznej inteligencji ?

·         Czym dla Ciebie jest depresja?

Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu 2023 roku przez wyznaczonych nauczycieli. Miało na celu przyjrzeć się działaniom wychowawczym, które eliminowałyby zagrożenia i popularyzowałyby pożądane zachowania uczniów oraz jak wygląda współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Wyniki ankiety pozwolą wywnioskować, jakie zagadnienia należy uwzględnić w programie wychowawczym i profilaktycznym szkoły oraz jakie aspekty współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym trzeba dopracować

 

 

Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Szkoły Podstawowej w Łyczance

 

            Ankieta dla klas 4-8 została przeprowadzona w formie elektronicznej. Każdy wychowawca służył pomocą swoim uczniom, wyjaśniając zawiłe kwestie i tłumacząc pytania, tak aby każdy uczeń mógł na nie odpowiedzieć zgodnie z prawdą, rozumiejąc treść. W ankiecie wzięło udział 47 uczniów na 49 wszystkich uczęszczających do klas 4-8, co stanowi 96 % frekwencji.

            Uczniowie odpowiadali następująco:

Na pytanie czy czujesz się akceptowany w klasie 79 % uczniów odpowiedziało twierdząco, pozostali nie potrafią na to pytanie odpowiedzieć. Takiej samej ilości uczniów zdarza się nie zmieniać obuwia zamiennego w szkole. Kolejne pytanie dotyczyło relacji rówieśniczych poza szkołą. Na to pytanie 94 % odpowiedziało, że spotyka się z kolegami poza szkołą. Na pytanie czego uczniowie boją się w szkole, 8 uczniów napisało kartkówek i sprawdzianów, 5 udzieliło odpowiedzi niczego, 3 boi się odpowiedzi ustnych, inne pojedyncze odpowiedzi to : nauczycieli, kradzieży, matematyki, niemieckiego, chemii, braku akceptacji, jedynki, braku zadań, starszej klasy, dużej ilości nauki, znęcania, a nawet tego, że ktoś będzie patrzył jak uczeń będzie jadł. Kolejne pytanie czy znasz kogoś kto jest źle traktowany w szkole, twierdząco odpowiedziało 4 uczniów. 89,4 % uczniów naszej szkoły reaguje gdy ktoś jest poniżany lub ośmieszany. Jeszcze więcej, bo aż 96 % potrafi odmówić, jeżeli jest do czegoś zmuszane przez kolegów. Taka sama ilość z nich czuje się bezpiecznie w szkole. Ponad 55 % uczniów napisało, że korzystało z konsultacji przedmiotowych, co niestety nie jest prawdą. Uczniowie musieli źle zrozumieć termin konsultacja. Bardzo cieszy odpowiedź na następne pytanie, ponieważ 100% uczniów okazuje szacunek płci przeciwnej. Na pytanie czy doświadczyłeś cyberprzemocy, 83 % odpowiedziało negatywnie, 6 % pozytywnie, pozostali nie wiedzą, co ten termin oznacza. Duża część uczniów, bo 91,5 % uprawia jakąś aktywność fizyczną. Na pytanie czy angażujesz się w akcje charytatywne 81 % uczniów odpowiedziało twierdząco. Kolejne pytanie dotyczyło substancji uzależniających. 94 % nie spotkało się z takimi substancjami. 83 % uczniów zna pojęcie sztucznej inteligencji. Kolejne pytanie dotyczyło depresji, duża część uczniów uważa depresje za chorobę,  9  nie zna takiego pojęcia. Inne odpowiedzi to : smutek, niedocenianie własnej wartości, zamykanie się w sobie, nieakceptowanie siebie, czucie się samotnym, niekończący się smutek, załamanie się.

 

ANKIETA DLA RODZICÓW

 

            W dniu 13 września rodzice otrzymali ankietę w formie elektronicznej. Pytania były związane z wprowadzaniem zmian do programu profilaktyczno- wychowawczego. Uczestniczyło w niej 53 rodziców z klas 1-8.

            Na pytanie czy Państwa dziecko czuje się akceptowany w klasie, 91 % odpowiedziało twierdząco. Kolejna odpowiedź jest zaskakująca, ponieważ w odróżnieniu od odpowiedzi dzieci, rodzice uważają, że ich potomstwu nie zdarza się nie zmieniać obuwia ( tak odpowiedziało 83%). Rodzice potwierdzili odpowiedzi swoich dzieci, na pytanie czy spotykają się z przyjaciółmi poza szkoła ( 92,5 % odpowiedziało twierdząco). Na pytanie czego dzieci boją się najbardziej w szkole, 14 rodziców odpowiedziało niczego, braku akceptacji odpowiedziało 6 rodziców, inne odpowiedzi to kolegów, porażki, nieprzygotowania się do lekcji, złej oceny, chodzenia po schodach, zwrócenia uwagi przez nauczyciela niemiłym głosem, nadmiaru nauki, braku firmowego ubioru, Pani Figlewicz. 86 % rodziców uważa, że wśród kolegów dziecka nie ma nikogo, kto jest źle traktowany. 88% rodziców uważa, że ich dziecko zareagowało by na poniżanie i ośmieszanie kogoś. Dużo mniej rodziców ( 72,5% )odpowiedziało, że ich dziecko potrafiło by odmówić gdyby było do czegoś zmuszane przez rówieśników. Następna odpowiedź cieszy, ponieważ tylko 2 rodziców uważa, że ich dziecko nie czuje się bezpiecznie w szkole, pozostali mają odmienne zdanie. Inaczej niż uczniowie odpowiedzi rodzice na pytanie dotyczące konsultacji, 86,5% z nich uważa, że ich dzieci z nich nie korzystali. Tylko jeden rodzic uważa, że jego dziecko nie okazuje szacunku płci przeciwnej. Na pytanie o cyberprzemoc, 81% uważa, że ich dziecko jej nie doświadczyło. Kolejne pytanie dotyczyło aktywności fizycznej,  83 % potwierdziło, że dzieci uprawiają jakąkolwiek aktywność. 86,5% stwierdziło, że ich potomstwo angażuje się w akcje charytatywne. Na pytanie dotyczące substancji uzależniających, 83 % z rodziców odpowiedziało negatywnie odnośnie spotkania się ich dziecka z nimi. Na pytanie o depresję większość rodziców odpowiedziała chorobą, zaburzeniem, tylko 3 rodziców odpowiedziało nie wiem.

 

 

 

W wyniku przeprowadzonych analizy badań wyróżniono następujące obszary wymagające szczególnej uwagi w procesie wychowawczo-dydaktycznym.

 

Praca wychowawcza w bieżącym roku szkolnym ukierunkowana będzie na:

- wspieraniu wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia

- wspieraniu uczniów i wychowanków, w celu poprawy poziomu kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych

- wspomaganiu rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,

- wzbudzaniu poczucia przynależności do grupy,

 - umacnianiu u uczniów prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej w szkole, klasie (reintegracja),

- utrwalaniu u uczniów świadomego respektowania reguł sanitarnych

- rozbudzaniu poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,

- budowaniu poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,

- dbanie o  wizerunek ucznia w szkole i poza nią,

- utrwalanie zachowań organizacyjno- porządkowych

 - wdrażanie dobrze pojętej tolerancji

- uczenie  odpowiedzialności za obowiązki szkolne

 

Zadania profilaktyczne programu  po przeanalizowaniu ankiety dla rodziców i uczniów to:

- promowanie zdrowego stylu życia, zwłaszcza wpływ sportu na harmonijny rozwój

- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,

- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,

- rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków - psychoaktywnych

- eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,

- niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,

- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,

- uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem związanym ze szkołą

 

Rekomendacje dla wychowawców i nauczycieli to:

 

1.      Na godzinach wychowawczych należy przeprowadzić zajęcia dotyczące prawidłowych kontaktów z innymi, akceptacji, tolerancji i wzajemnego szacunku.

 

2.      W procesie dydaktyczno – wychowawczym uwzględniać działania integrujące całe zespoły klasowe.

 

3.      Reagowanie na przejawy  depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów.

 

4.      Przestrzeganie obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia.

 

5.      Przestrzeganie reguł sanitarnych określonych w „Wytycznych MEiN, MZ, GIS”,

 

6.      Udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

 

7.      Zapewnianie atmosfery współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,

 

8.      Kształcenie i wychowywanie dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji.

 

9.      Rozmowa z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji, o postępach w nauce na swoich zajęciach, oraz systematycznej nauce.

 

10.  Wspieranie zainteresowań, pasji i rozwój osobowy ucznia.

11.  Wyrabianie  i utrwalanie nawyków przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku w szkole.

Rekomendacje dla rodziców.

·                  współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,

·                  uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,

·                  uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,

·                  uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,

·                  zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,

·                  współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,

·                  dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,

·                  Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny

 

Program opracowano w oparciu o:

 

  • spostrzeżenia wychowawców na temat klasy,
  • ankiety skierowanej do uczniów 
  • obserwacji bieżących zachowań uczniów na terenie szkoły,
  • analizy uwag wpisanych do dziennika
  • ankiety rodziców

 

 

Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:

 

  • dotychczasowe doświadczenia szkoły,
  • propozycje dotyczące treści o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, autorstwa rodziców, uczniów i nauczycieli,
  • analizę sytuacji wychowawczej, w tym zagrożeń uzależnieniami,
  • przewidywane zmiany w szkole i środowisku uczniów, które w najbliższej przyszłości będą miały wpływ na proces wychowania.

 

 

Zadania programu

 

1.      Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, regionalnej, europejskiej.

2.      Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.

3.      Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu.

4.      Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.

5.      Edukacja proekologiczna.

 

 

Sposób realizacji celów programu

 

Zadania programu

Spodziewane efekty

Metody realizacji

Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, regionalnej, europejskiej

·         Poznanie przez uczniów symboli narodowych,

·         poznawanie przez uczniów najbliższej okolicy, stolicy i innych miast polskich,

·         poznawanie sylwetek słynnych Polaków,

·         poszerzanie wiedzy na temat kandydatów na patrona szkoły,

·         nadanie szkole imienia,

·         działalność Szkolnego Klubu Wolontariatu.

·         Zapoznanie z założeniami edukacji klasycznej i dziedzictwem cywilizacyjnym Europy

·         Uczestnictwo w uroczystościach o charakterze szkolnym i patriotycznym

·         Organizacja obchodów  Święta Niepodległości

·         Prowadzenie strony internetowej i promowanie jej na portalach społecznościowych

·         pogadanki w czasie godziny wychowawczej,

·         pomoc drugiemu człowiekowi w ramach wolontariatu (współpraca z Domem Pomocy Społecznej, ośrodkiem dla dzieci niepełnosprawnych, schroniskami dla zwierząt, różne akcje charytatywne)

·         nawiązywanie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy w czasie lekcji ( j. Polski, historia, geografia i inne)

Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia

·         Znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły,

·         znajomość zasad bezpieczeństwa pożarowego,

·         wdrażanie uczniów do przestrzegania podstawowych zasad bezpiecznego zachowania się w czasie lekcji, przerw, zajęć pozalekcyjnych, w drodze do szkoły i ze szkoły,

·         uczenie prawidłowych zachowań w razie np. pożaru, wypadku, kradzieży, cyberprzemocy,

·         zapoznanie dzieci z właściwym zachowaniem na wypadek alarmu

·         wprowadzenie planu zajęć edukacyjnych, w którym zwrócono uwagę na równomierne obciążanie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia oraz zróżnicowaniu zajęć,

 

·         Przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową,

·         prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego,

·         spotkania z przedstawicielami zawodów z misją

·         spotkania z pielęgniarką

·         warsztaty profilaktyczne

·         pogadanki na lekcjach wychowawczych i WDŻ

·         monitoring otoczenia szkoły

 

 

Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu

·         kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie i innych,

·         zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała,

·         stosowanie zasad zdrowego stylu życia, odżywiania,

·         wdrażanie uczniów do umiejętnego organizowania warsztatu pracy i zachowania higieny psychicznej,

·         ukazywanie szkodliwości tzw. używek oraz substancji psychoaktywnych dla rozwoju psychofizycznego człowieka,

·         kształcenie umiejętności krytycznego wyboru informacji medialnych, zagrożeń ze strony mediów, skutków uzależnień od telewizji, internetu, gier komputerowych, telefonów komórkowych oraz uzależnień od środków psychoaktywnych

·         zapoznanie z optymalnym rozkładem posiłków w ciągu doby,

·         przedstawienie pozytywnego albo szkodliwego wpływu niektórych pokarmów na zdrowie człowieka,

·         poznanie zasad zdrowego odżywiania się i ich wpływu na zdrowie i kondycję fizyczną,

·         informowanie uczniów i rodziców o podmiotach wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia stomatologicznego finansowanego ze środków publicznych.

·         zwrócenie uwagi na zwiększenie częstotliwości mycia rąk

·         lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną,

·         pogadanki na godzinach wychowawczych dotyczące depresji i sposobu radzenia sobie z nią, diagnoza uczniów, współpraca z PPP

·         organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym, konkursy/działania dotyczące zdrowego stylu życia,

·         lekcje wychowania fizycznego,

·         organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych,

·         spotkania z pielęgniarką,

·         projekcja filmów na temat profilaktyki uzależnień,

·         warsztaty i spektakle profilaktyczne,

·         spotkania z rodzicami uczniów,

·         pogadanki z pedagogiem i psychologiem

·         inne zajęcia ruchowe w ramach zajęć popołudniowych: karate

·         prowadzenie zajęć wyrównawczych dla uczniów z trudnościami

Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi

·         Wdrażanie do poszanowania odmienności innych w sferze wiary, poglądów, upodobań i zainteresowań, wyglądu zewnętrznego, sytuacji materialnej itd.,

·         uczenie wrażliwości na potrzeby innych, przyswajanie sobie podstawowych zasady tolerancji,

·         organizowanie pomocy koleżeńskiej,

·         eliminowanie ściągania, wyręczania się innymi, wykorzystywania innych,

·         uczenie odpowiedzialności za obowiązki szkolnej

·         poznanie elementarnych norm współżycia społecznego w grupie rówieśniczej

 

·         Kontakty z rodzicami, spektakle profilaktyczne, filmy edukacyjne,

·         pogadanki,

·         dyskusje.

 

 Edukacja proekologiczna

·         Umiejętność obserwowania przyrody,

·         uświadomienie odpowiedzialności za środowisko,

·         poznanie współzależności między człowiekiem, a środowiskiem naturalnym

·         Wycieczki po okolicy, do lasu, dokarmianie ptaków i zwierząt, wycieczki do Parków Narodowych

·         udział w akcjach: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi,

·         zbiórki plastikowych nakrętek, zużytych telefonów komórkowych itp.

·         zbiórki karmy dla zwierząt w schroniskach

·         tworzenie szkolnego ogródka warzywno- kwiatowego

 

Edukacja przedmiotowa

·         kontynuowanie podstawy programowej,

·         rozwijanie kompetencji matematycznych,

·         rozwijanie kreatywności i kompetencji cyfrowych uczniów z wykorzystaniem krytycznego podejścia do sztucznej inteligencji

·         rozwijanie kształcenia zawodowego

·         wdrażanie do bezpiecznego poruszania się w sieci

·         zwrócenie uwagi na wartości takie jak pokój i pomoc drugiemu człowiekowi

 

·         Prowadzenie zajęć edukacyjnych według  podstawy programowej,

·         Przeprowadzanie zewnętrznych diagnoz i próbnych egzaminów,

·          Prowadzenie kółka matematycznego,

·         Organizowanie zajęć rozwijających kreatywność w klasach 1-3,

·         Wykorzystanie TIK na zajęciach przedmiotowych z

·         Wykorzystanie tablic multimedialnych i innych urządzeń elektronicznych.

·         Odnawialne źródła energii

·         Wykorzystanie pomocy przyznanych w ramach programu ,, Laboratoria przyszłości”

·         zapraszanie przedstawicieli różnych zawodów

·         udział uczniów klasy 8 w targach edukacyjnych

·         pogadanki i prezentacje na temat cyberprzemocy

Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro

·         Kształtowanie właściwych postaw szlachetności

·         Zaangażowanie społeczne i dbałość o zdrowie

·         Lekcje wychowawcze na temat tolerancji,

·         wycieczki do teatru, kina, filharmonii

·         Lekcje WDŻ na temat przedwczesnej inicjacji seksualnej, debata na temat pornografii

Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny

·         Tworzenie przestrzeni do współpracy z rodzicami rozumianej jako współodpowiedzialność za to co dzieje się w szkole

·         Pomoc w sytuacjach trudnych

·         Pedagogizacja rodziców

·         Współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym

·         Współpraca z wychowawcami

 

Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w oparciu o współpracę rodziców, uczniów i nauczycieli.

 

Współpraca z rodzicami jest realizowana poprzez:

 

  1. Indywidualne spotkania nauczycieli z rodzicami według potrzeb.

 

  1. Zapoznanie rodziców z:

 

·         zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie i szkole,

·         przepisami dotyczącymi zasad oceniania klasyfikowania i promowania uczniów,

·         organizacją opieki psychologiczno-pedagogicznej, harmonogramem zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę.

 

  1. Udział rodziców w podejmowaniu różnych decyzji istotnych dla pracy szkoły.

 

Rodzice:

 

  • wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa,
  • wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą,
  • aktywnie uczestniczą w życiu szkoły,
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwają nad bezpiecznym korzystaniem z internetu),
  • zapewniają dziecku poczucie bezpieczeństwa.

 

Wychowawcy i nauczyciele:

 

  • starają się poznać sytuację rodzinną i osobistą ucznia,
  • opracowują i realizują szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
  • prowadzą dokumentację nauczania,
  • wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się,
  • dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptację ucznia w klasie,
  • wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-‑pedagogicznej,
  • integrują oddział,
  • wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów,
  • promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów,
  • inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji,
  • współpracują z dyrekcją szkoły,
  • współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądami rodzinnymi,
  • udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów,
  • wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
  • informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach,
  • inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności,
  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu,
  • reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań,
  • wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia,
  • współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą,
  • proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią.

 

Uczniowie:

 

  • współorganizują imprezy i akcje szkolne,
  • znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków społeczności szkolnej,
  • akceptują innych uczniów i szanują ich prawa,
  • współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności,
  • kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni,
  • mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej,

 

 

 

 

 

Ewaluacja programu

 

Przebieg pracy wychowawczo-profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje na temat działania programu i jego efektów pochodzą od uczniów, rodziców i nauczycieli oraz służą doskonaleniu pracy i pomocy w opracowaniu kolejnej wersji programu.

 

Sposoby i środki ewaluacji:

 

  • obserwacja i analiza zachowań uczniów,
  • obserwacja postępów w nauce,
  • frekwencja na zajęciach dydaktycznych,
  • udział w konkursach.

 

Narzędzia ewaluacji:

 

  • obserwacja,
  • ankieta,
  • analiza szkolnej dokumentacji.

 

Pod koniec roku szkolnego 2023/2024 przeprowadzona będzie ewaluacja programu za pomocą ankiet. Osobami ankietowanymi będą rodzice oraz uczniowie naszej szkoły. Uzyskane wyniki posłużą do analizy przeprowadzonych działań, ich skuteczności oraz potrzeby wprowadzenia ewentualnych zmian.

 

Szkoła Podstawowa w Łyczance

Harmonogram działań wychowawczo – profilaktycznych

w roku szkolnym 2023/2024

 

Lp.

Zadania

Formy realizacji

Odpowiedzialni

Termin  realizacji

1.

Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej,  regionalnej, europejskiej

·         Uczestnictwo w uroczystościach o charakterze szkolnym i patriotycznym,

 

·         Obchody Święta Niepodległości

 

 

 

 

·         wprowadzanie do podstawy programowej elementów edukacji klasycznej

·         pogadanki w czasie godzin wychowawczych,

 

·         pomoc drugiemu człowiekowi w ramach wolontariatu

 

·         Prowadzenie strony internetowej i promowanie jej na portalach społecznościowych

 

 

wszyscy nauczyciele

 

 

 

Joanna Gwóźdź, Iwona Suder, Monika Ślósarczyk

 

wszyscy nauczyciele

 

 

wychowawcy

i specjaliści

 

Iwona Suder

 

 

 

Iwonka Suder, Klaudia Klisz

Magdalena Braś, Kinga Hajdus

Diana Bugaj,

Renata Ruman

 

na bieżąco, cały rok

 

 

 

listopad

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

2.

Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia

·         Przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową,

 

·         prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego,

 

·         spotkania z policjantami,

 

·         spotkania ze strażakami,

 

·         spotkania z Maltańską Służbą Medyczną, pielęgniarką

 

·         sporządzenie planu zajęć edukacyjnych, w którym zwrócono uwagę na równomierne obciążanie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia oraz zróżnicowaniu zajęć

 

·         warsztaty profilaktyczne

 

·         pogadanki na lekcjach wychowawczych i WDŻ

 

·         monitoring otoczenia szkoły

 

Nauczyciel techniki

 

wychowawcy

dyrektor

 

 

nauczyciele,

 

nauczyciele

 

nauczyciele

 

 

 

dyrektor

wychowawcy i

Ewa Rozwadowska

 

 

 

 

Dyrektor

 

Renata Bujas,

wychowawcy

 

Dyrektor

Maj/czerwiec

 

 

Maj/czerwiec

 

 

 

Według potrzeb

 

 

Według potrzeb

maj

 

sierpień

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

3.

Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu

·         lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną,

 

·         pogadanki na godzinach wychowawczych,

 

·         organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym, konkursy/działania dotyczące zdrowego stylu życia,

 

·         lekcje wychowania fizycznego,

 

·         organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych,

 

·         spotkania z pielęgniarką,

 

·         projekcja filmów na temat profilaktyki uzależnień,

 

·         spotkania z rodzicami uczniów,

 

·         spektakle profilaktyczne.

 

 

 

·         Pogadanki z pedagogiem i psychologiem, lekcje wychowawcze

 

·         współpraca z PPP

 

 

 

·         Inne zajęcia ruchowe w ramach zajęć popołudniowych

 

·         prowadzenie konsultacji dla uczniów i rodziców

Wychowawcy

 

 

 

wychowawcy

 

 

chętni nauczyciele

 

 

 

 

 nauczyciel wf

 

 

nauczyciele 

 

 

 

pielęgniarka szkolna

Wychowawcy i Renata Bujas WDŻ

 

wszyscy nauczyciele

 

Wychowawcy

Dyrektor, pedagog

 

psycholog i pedagog, wychowawcy

 

wszyscy nauczyciele

 

 

wychowawcy świetlicy 1-3

 

 

dyrektor  nauczyciele

cały rok

 

 

 

Na bieżąco

 

 

Na bieżąco

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok

 

 

Według potrzeb

 

 

cały rok

 

 

cały rok

 

Na bieżąco i według potrzeb

 

 

cały rok

 

 

cały

 rok

 

 

 

według potrzeb

 

 

 

według potrzeb

 

 

 

cłay rok

4.

Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi

·         Kontakty z rodzicami, spektakle profilaktyczne, filmy edukacyjne,

 

·         pogadanki,

 

·         dyskusje.

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

Na bieżąco

5.

Edukacja proekologiczna

·         Wycieczki po okolicy, do lasu, dokarmianie ptaków i zwierząt, wycieczki do Parków Narodowych i oczyszczalni ścieków

 

 

·         udział w akcjach: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi,

 

·         zbiórki plastikowych nakrętek, zużytych telefonów komórkowych itp.

 

 

·         Zbiórka karmy dla zwierząt w schroniskach

 

 

·         Tworzenie szkolnego ogródka warzywno – kwiatowego

 

 

 

wszyscy nauczyciele,

 

 

 

 

 

 

Renata Bujas, wychowawcy

 

 

Opiekun samorządu , wszyscy nauczyciele

 

samorząd szkolny, wolontariat

 

wychowawcy, dyrektor

 

 

 

na bieżąco

 

 

 

 

 

 

 

wrzesień, kwiecień

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

według potrzeb

 

 

 

wiosna 2024

 

 

 

 

6.

Współpraca z rodzicami

·         Współpraca z wychowawcami

 

·         Przedstawienie rodzicom harmonogramu wycieczek i kalendarza roku szkolnego,

 

·          Zapoznanie ze zmianami dokumentacji szkoły oraz z obowiązującymi procedurami i regulaminami.

 

·         Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi

 

·         Kontakty z rodzicami podczas zebrań rodzicielski, spotkania indywidualne, rozmowy telefoniczne,

 

·         Spotkania ze specjalistami,

 

·         Współpraca z rodzicami uczniów  objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną,

 

·         Aktywny udział rodziców w uroczystościach szkolnych.

Wychowawcy

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

wszyscy nauczyciele

 

 

wszyscy nauczyciele

 

 

 

specjaliści

 

 

dyrektor, wychowawcy

 

 

 

wszyscy nauczyciele

 

Cały rok

 

 

wrzesień

 

 

 

 

wrzesień

 

 

 

 

 

wrzesień

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

według potrzeb

 

 

według potrzeb

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

7

Edukacja przedmiotowa

·         Kontynuowanie wdrażania nowej podstawy programowej,

 

·         Rozwijanie kompetencji matematycznych,

 

 

 

·         rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, bezpieczeństwo w sieci, krytyczne wykorzystywanie zasobów sztucznej inteligencji

 

·         Przeprowadzanie zewnętrznych diagnoz i próbnych egzaminów

·         prowadzenie zajęć matematycznych, j. Angielskiego i j. Polskiego przygotowujących do egzaminu

 

·         organizowanie zajęć rozwijających kreatywność

·         wykorzystanie Tik na zajęciach przedmiotowych

 

·         uwrażliwianie na temat odnawialnych  źródeł energii

 

·         organizowanie pogadanek na temat pokoju i pomocy drugiemu człowiekowi

 

Dyrektor, wszyscy nauczyciele

 

E. Rozwadowska,  wychowawcy klas  1-3,

 

dyrektor, wszyscy nauczyciele.

 

 

 

 

 

Nauczyciele przedmiotów.

 

E. Rozwadowska, I. Suder, nauczyciel j. angielskiego

 

 

Dyrektor

 

wszyscy nauczyciele

 

Renata Bujas,

 

 

 

 nauczyciele

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

na bieżąco

 

 

 

na bieżąco

8

Wychowanie do wrażliwości naprawdę i dobro

·         Organizowanie lekcji wychowawczych        

 na temat tolerancji

 

·         wycieczki do teatru, kina filharmonii

 

·         prowadzenie lekcji WDŻ na temat przedwczesnej inicjacji seksualnej, debata na temat pornografii

Wychow

awcy

 

 

wychowawcy

 

 

Renata Bujas

na bieżąco

 

 

 

cały rok

 

 

na bieżąco