Szkoła Podstawowa w Łyczance

Regulamin organizacji nauczania zdalnego

w Szkole Podstawowej w Łyczance

 

 

I        PODSTAWOWE INFORMACJE O KSZTAŁCENIU ZDALNYM

 

§ 1. Organizacja pracy zdalnej.

 

  1.     1.        Szkoła odpowiada za merytoryczne przygotowanie zajęć.

 

  1.     2.        Uczeń i jego rodzice/opiekunowie prawni odpowiadają za właściwe i rzetelne wywiązywanie się z obowiązku uczestnictwa w kształceniu na odległość.

 

  1.     3.        Niektóre z zajęć będą wymagały uczestnictwa w nich uczniów w zaplanowanym czasie, np. lekcja on-line.  Inne będą miały formę zadań, ćwiczeń czy kart pracy przesyłanych przez nauczyciela do samodzielnej realizacji przez ucznia.

 

  1.     4.        Zadania określone przez nauczycieli mogą posiadać termin ukończenia (przesłania). Wybór odpowiedniego czasu realizacji tych zadań zostawiamy uczniom i rodzicom.

 

  1.     5.        Kształcenie zdalne nakierowane jest także na kształtowanie odpowiedzialności, rzetelności i systematyczności.

 

  1.     6.        Zajęcia zdalne przewidują także sprawdzanie wiedzy i postępów uczniów. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca br., działania podejmowane przez uczniów mogą być oceniane.

 

 

§ 2. Zdalna edukacja – definicje.

 

 

  1.     1.        Zdalna edukacja polega na zapoznawaniu się z różnego rodzaju cyfrowymi materiałami udostępnionymi w sieci Internet pod kierunkiem i aktywnym przewodnictwem nauczyciela.

 

  1.     2.        Formy kształcenia dzielimy na synchroniczne, interaktywne (uczniowie i nauczyciel pracują w tym samym czasie, prowadząc komunikację w czasie rzeczywistym) oraz asynchroniczne (uczniowie przyswajają wiedzę, realizują zadane ćwiczenia, wypełniają testy, itd.).

 

  1.     3.        Rezultaty działań zarówno w kształceniu synchronicznym jak i asynchronicznym mogą być przedmiotem              oceny.

 

II      ORGANIZACJA ZAJĘĆ ZDALNYCH

 

§ 1.  Zadania Dyrektora i nauczycieli

 

  1.     1.        Zdalne nauczanie wprowadza się w szkole decyzją Ministra Edukacji Narodowej lub organu prowadzącego w sytuacji, w której dotychczas prowadzone zajęcia zostają zawieszone.

 

  1.     2.        wprowadzeniu zdalnego nauczania Dyrektor szkoły informuje nauczycieli, rodziców oraz uczniów za pośrednictwem dziennika internetowego - mobidziennika, strony internetowej szkoły oraz za pomocą mediów społecznościowych powołując się na odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie.

 

  1.     3.        Po ogłoszeniu decyzji o zdalnym nauczaniu wychowawcy klas mają dwa dni na sprawdzenie, czy dane kontaktowe do rodziców, ich numery telefonów oraz ewentualnie adresy mailowe są poprawnie zapisane zarówno w dzienniku elektronicznym, jak i w dokumentacji szkolnej.

 

  1.     4.        Wychowawca obowiązany jest sprawdzić, czy wszyscy rodzice oraz uczniowie oddziału mają dostęp do dziennika elektronicznego. W przypadku, kiedy takiego dostępu nie ma, wychowawca ma obowiązek poinformować rodzica o konieczności pobrania nowego hasła od administratora dziennika.

 

  1.     5.        Nauczyciele mają obowiązek poinformować Dyrektora szkoły, czy dysponują odpowiednimi narzędziami, które umożliwią im prowadzenie zdalnego nauczania. W przypadku, kiedy nauczyciel nie dysponuje takim sprzętem, Dyrektor obowiązany jest udostępnić nauczycielowi pracownię na terenie szkoły, która będzie spełniała wymagania techniczne umożliwiające prowadzenie zdalnego nauczania (komputer przenośny lub stacjonarny, stałe łącze internetowe).

 

  1.     6.        Nauczyciel jest zobowiązany do realizacji podstawy programowej zgodnie z obowiązującym tygodniowym rozkładem zajęć stosując różnorodne metody pracy.

 

  1.     7.        Nauczyciele mogą dokonywać modyfikacji rozkładu materiału z danego przedmiotu tak aby umożliwiał on realizację podstawy programowej.

 

§ 2. Przebieg prowadzonej nauki zdalnej.

 

  1.     1.        Treści edukacyjne podawane w środowisku zdalnym będą służyły realizacji podstawy programowej oraz rozwijaniu zainteresowań i pasji uczniów.

 

  1.     2.        Nauczyciele w swojej pracy uwzględniają dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
  2.     3.        Nauczyciele prowadzący zajęcia będą systematycznie – do godziny 8.00 danego dnia, umieszczali w  dzienniku  elektronicznym  opisy  zadań  dla  uczniów  danej  klasy  i odpowiadali na zapytania uczniów i rodziców także za pomocą mobidziennika.

 

  1.     4.        Działania te będą widoczne w zakładkach: Wiadomości oraz Zadania domowe.

 

  1.     5.        Nauczyciel może także kontaktować się z uczniami i/lub rodzicami za pomocą poczty e-mail, platform edukacyjnych, oraz interaktywnie (w czasie rzeczywistym) za pomocą komunikatorów i aplikacji do komunikacji audio lub audiowizualnej.

 

 

§ 3. Sposób prowadzenia nauki zdalnej.

 

 

  1.            1.                        Dostępność nauczycieli online do kontaktu w czasie rzeczywistym.

 

  1. a.    Od poniedziałku do piątku w godzinach zawartych w planie lekcji umieszczonym w e-dzienniku oraz określonych w harmonogramie konsultacji, nauczyciele pełnią dyżur online pozostając wtedy w gotowości do bieżącego kontaktu z uczniami lub rodzicami w czasie rzeczywistym.

 

  1. b.    Określony wyżej czas jest przeznaczony na zadawanie nauczycielowi pytań zarówno w formie pisemnej, jak i w trakcie rozmowy tekstowej, głosowej lub wideo.

 

 

  1.   2.        Aktywność ucznia w trakcie nauki zdalnej.

 

  1. a.    Częstotliwość sprawdzania wiadomości oraz zadań domowych zależy od ucznia, jednak szkoła zaleca sprawdzanie konta ucznia na bieżąco, przynajmniej dwa  razy dziennie.

 

  1. 3.       Terminy wykonanych zadania.

 

  1. a.    Termin wykonania danego zadania nauczyciel opisuje w wiadomości opisującej zadanie lub w treści samego zadania.

 

  1. b.    W przypadku problemów technicznych lub organizacyjnych uczeń powinien zawiadomić nauczyciela o braku możliwości wykonania zadania w ustalonym terminie.

 

  1. c.    Jeśli uczeń ma wątpliwości, jak wykonać zadanie lub nie potrafi go wykonać – powinien zgłosić to nauczycielowi aby uzyskać jego pomoc.

 

 

  1. 4.       Typy zadania umieszczane w wiadomościach przez nauczyciela.

 

  1. a.    Nauczyciel będzie zlecał uczniom zadania do wykonania w następujących formach:
  • klasyczna, z odwołaniem do podręcznika, zeszytu ćwiczeń,
  • tekstowy opis zadania do wykonania,
  • link do interaktywnych platform edukacyjnych wykorzystujących formy nauki i sprawdzania wiadomości (np. filmy, quizy, testy),
  • załącznik zawierający materiały tekstowe, grafiki, materiały audiowizualne, itp.

 

  1. 5.       Przebieg zajęć interaktywnych z nauczycielem.

 

  1. a.    Nauczyciel może zorganizować lekcję online przy wykorzystaniu platformy G- Suite.

 

  1. b.    Czas trwania jednej lekcji wirtualnej nie może przekroczyć 45 min.

 

  1. c.    Informacja o formie i terminie spotkania online będzie przekazywana uczniom za pomocą wiadomości w e-dzienniku.

 

  1.   6.        Opieka nad uczniem uczącym się zdalnie.

 

  1. a.    Uczeń przebywający w domu realizuje obowiązek szkolny pod opieką rodziców/opiekunów prawnych, którzy sprawują w tym czasie nad nim wyłączną opiekę.

 

  1. b.    Pracujący zdalnie nauczyciel nie ma możliwości realizowania swoich funkcji opiekuńczych.

 

  1.   7.        Plan lekcji w trakcie zajęć zdalnych.

 

  1. a.    Aby dostosować ilość godzin dydaktycznych do możliwości psychofizycznych dzieci plan lekcji będzie zmodyfikowany.

 

  1. b.    Aktualny plan lekcji będzie przekazany za pomocą  e-dziennika, oraz umieszczony na stronie internetowej szkoły.

 

  1.   8.        Kontrola uczestnictwa ucznia w zajęciach
    1. a.    Każdy nauczyciel ma obowiązek kontrolowania, czy uczeń lub jego rodzic odczytuje wiadomości z wysłanymi zadaniami do pracy zdalnej (potwierdzenie obecności na zajęciach nauki zdalnej).

 

  1. b.    Jeśli w ciągu tygodnia uczeń lub rodzic nie odczyta wiadomości, nauczyciel prowadzący zajęcia jest obowiązany do poinformowania o tym fakcie wychowawcę klasy.

 

 

  1. c.    Wychowawca podejmuje próbę kontaktu z rodzicami ucznia, co odnotowuje w dzienniku MOBIDZIENNIK, w zakładce „Kontakty z rodzicami” o nieudanej próbie kontaktu z rodzicami wychowawca klasy informuje dyrektora.

 

  1. d.    W przypadku, kiedy choroba ucznia uniemożliwia mu naukę, rodzice informują o tym fakcie wychowawcę klasy, a ten nauczycieli. Po skończonej chorobie uczeń uczestniczy w zajęciach i w miarę możliwości realizuje zaległy materiał.

 

§ 4 Warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego.

 

 

  1. I.                         Postanowienia ogólne

 

  1. 1.     Celem oceniania podczas kształcenia na odległość jest również:

a. mobilizowanie uczniów do systematycznej pracy,

b. docenianie staranności w wykonywaniu zadań i pokonywaniu napotykanych trudności,

c. podawanie kryteriów sukcesu do każdego  zadania do wykonania,

d. umożliwienie poprawienia każdej otrzymanej oceny,

e. uwzględnianie możliwości psychofizycznych i organizacyjno-technicznych uczniów.

 

  1. 2.     Zdalne nauczanie nie może polegać wyłącznie na wskazywaniu i/lub przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia.

 

  1. II.            Zasady oceniania sposób monitorowania postępów, weryfikacji wiedzy i umiejętności ucznia

 

  1. 1.     Nauczyciele mają obowiązek monitorować postępy uczniów w nauce zdalnej.
  2. 2.     Sposoby monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności w okresie nauki zdalnej są ujęte w sposobach sprawdzania wiedzy
    z poszczególnych przedmiotów.
  3. 3.     Nauczyciel określa sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz decyduje, które zadanie będzie podlegało ocenie.
  4. 4.     Monitorowanie i weryfikowanie wiedzy może być dokonywane za pomocą testów, quizów, poleceń, prac umieszczonych na obowiązującej w szkole platformie edukacyjnej lub w postaci samodzielnej, udokumentowanej w sposób określony przez nauczyciela pracy w domu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych uczniów, poziomu kompetencji informatycznych oraz dostępności posiadanego sprzętu służącego komunikowaniu.
  5. 5.     Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na platformie edukacyjnej,
    lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej
    np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą elektroniczną.
  6. 6.     Nauczyciel archiwizuje prace domowe poszczególnych uczniów na dany tydzień (lub miesiąc) i przechowuje je do wglądu. Prace pisemne, karty pracy oraz zdjęcia wykonanych prac plastyczno-technicznych są przechowywane przez nauczyciela w specjalnie utworzonym do tego celu folderze.
  7. 7.     Wszystkie prace, które nauczyciel zlecił uczniom jako obowiązkowe, podlegają ocenie. Nie oznacza to jednak, że ocena musi być wyrażona stopniem.
  8. 8.     Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane
    w czasie zdalnego nauczania w sposób i w terminie ustalonym przez nauczyciela. Zasady poprawy oceny, tym oceny z testu sprawdzającego, powinny być zgodne z zapisami w Statucie Szkoły.
  9. 9.     Nauczyciel może przygotować na ustalonych nośnikach przekazu test sprawdzający, za który uczeń otrzyma ocenę.
  10. 10.  Informacja na temat przeprowadzania testów sprawdzających wiedzę powinna być umieszczana odpowiednio wcześniej. Należy określić datę i godzinę rozpoczęcia testu oraz przewidywany czas na jego wykonanie. Pozwoli to uczniom określić, kiedy będą musieli korzystać z komputera.
  11. 11.  Uczeń, który nie weźmie udziału w teście sprawdzającym wiedzę (kartkówka, sprawdzian), jest zobowiązany do napisania testu w terminie dodatkowym, ustalonym przez nauczyciela.
  12. 12.  Oceny uzyskane podczas nauczania zdalnego są dostępne w e-dzienniku.
  13. 13.  Ustalenie sposobu potwierdzania uczestnictwa ucznia na zajęciach innych niż zajęcia prowadzone on-line oraz sposobu i terminu usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach.

 

  1. III.          Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość

 

  1. 1.     Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej.
  2. 2.     Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu.
  3. 3.     Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu lub ze względu na uwarunkowania psychofizyczne, nauczyciel powinien umożliwić uczniowi wykonanie tych zadań w alternatywny sposób.
  4. 4.     Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji informatycznych. Nauczyciel (w kontakcie z nauczycielem informatyki) uwzględnia zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosowuje poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia.
  5. 5.     Należy ograniczać liczbę prac wymagających korzystania przez ucznia z drukarki, chyba że wszyscy uczniowie mają możliwość drukowania materiałów udostępnionych przez nauczyciela.
  6. 6.     Jeżeli uczeń/rodzic nie przekaże wykonanej pracy w ustalonym przez nauczyciela terminie, otrzymuje przypomnienie o konieczności wywiązania się z obowiązków.
  7. 7.     Nauczyciele w pracy zdalnej mogą przeprowadzać kartkówki, testy, sprawdziany, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia.
  8. 8.     Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, w jaki sposób zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane.
  9. 9.     Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.
  10. 10.  W czasie pracy zdalnej nauczyciele ustalają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za:

 

  1. a.  pracę domową (prace pisemne, karty pracy, zdjęcie wykonanej pracy, nagranie itp.),
  2. b.  wypracowanie,
  3. c.   udział w dyskusjach on-line, wypowiedź na forum,
  4. d.  inne prace, np.: referaty, prezentacje, projekty itp.,
  5. e.  rozwiązywanie testów, quizów, rebusów itp.,
  6. f.    wszelkie formy aktywności wskazane przez nauczyciela,
  7. g.  odpowiedź ustną.

 

  1. IV.         Zasady klasyfikacji uczniów

 

  1. 1.            Pierwszy etap edukacji

1)  Klasyfikowanie i promowanie uczniów klas I-III podczas nauczania zdalnego odbywa się na zasadach opisanych w Statucie Szkoły z uwzględnieniem następujących uzupełnień:

 

  1. a.      Uczniowie otrzymują ocenę ze wszystkich obszarów edukacji wczesnoszkolnej i zachowania (klasyfikowanie śródroczne i roczne).
    O ocenie powiadomieni zostają rodzice ucznia. W czasie nauczania zdalnego rodzice są informowani o ocenie poprzez wpis w dzienniku elektronicznym lub ocena przesyłana jest ustaloną drogą elektroniczną w określonym terminie.

 

  1. b.      W klasach I-III oceny śródroczne i roczne oceny z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.

 

  1. c.      Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej oraz wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania, wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane  z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwojem uzdolnień. W czasie nauczania zdalnego nauczyciel bierze pod uwagę postępy ucznia podczas całego roku (półrocza) i oceny otrzymane do czasu zawieszenia zajęć. Może również uwzględnić aktywność ucznia podczas zdalnego nauczania
    i wykonywanie zadawanych prac.

 

 

2)  Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia
w szczególności:

 

  1. a.      wywiązywanie się z obowiązków ucznia, a także systematyczność
    i sumienność w wywiązywaniu się ze szkolnych obowiązków w czasie ograniczonego funkcjonowania szkoły,
  2. b.      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
  3. c.      dbałość o honor i tradycje szkoły,
  4. d.      dbałość o piękno mowy ojczystej;
  5. e.      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
  6. f.       godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, również podczas uczestniczenia w zajęciach zdalnego nauczania,
  7. g.      okazywanie szacunku innym osobom.

 

3)  W ciągu całego roku szkolnego nauczyciel ocenia pracę ucznia, stosując proponowaną punktację lub też w porozumieniu z rodzicami może wprowadzić
w obrębie klasy inne formy oceny bieżącej. Podczas zdalnego nauczania ocena może być dokonywana podczas zajęć prowadzonych na wskazanej platformie, podczas bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniem z wykorzystaniem wskazanego przez nauczyciela komunikatora.

4)  Nauczyciel powinien stwarzać dogodne warunki do dokonywania przez uczniów samooceny swoich osiągnięć i zachowania. Podczas trwania nauczania zdalnego samoocena ucznia może być dokonywana w czasie rozmowy z nauczycielem z wykorzystaniem wskazanego komunikatora lub platformy edukacyjnej bądź
w inny sposób zaproponowany przez nauczyciela.

5)  Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia i ustaleniu jednej opisowej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania. Ocenę śródroczną zamieszcza się w karcie oceny opisowej. Podczas trwania zdalnego nauczania karta ta jest przekazywana rodzicom bądź opiekunom ucznia, np. za pomocą dziennika elektronicznego lub w inny sposób ustalony przez szkołę.

6)  Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej opisowej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania. Ocenę roczną zamieszcza się w arkuszu ocen i na świadectwie.

7)  Warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjnej zachowania pozostają zgodnie z zapisami Statutu.

 

  1. 2.             Drugi etap edukacji

 

1)    Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych
w Statucie Szkoły.

2)    Nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej poinformować ucznia i jego rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach lub nieklasyfikowaniu z zajęć edukacyjnych. Z kolei wychowawcy klasy powinni poinformować o przewidywanej ocenie zachowania poprzez wpis do dziennika elektronicznego w kolumnie ocena przewidywana.

3)    O zagrożeniu oceną niedostateczną oraz nieodpowiednią oceną zachowania wychowawca klasy informuje rodziców/prawnych opiekunów drogą elektroniczną przyjętą w szkole.

4)    Przy ustalaniu oceny rocznej z przedmiotu uwzględnia się:

  1. a.  oceny bieżące uzyskane w czasie edukacji stacjonarnej,
  2. b.  oceny bieżące uzyskane przy zdalnym nauczaniu.

5)    Przy ustalaniu oceny rocznej zachowania uwzględnia się:

 

  1. a.  systematyczność i sumienność wywiązywania się z obowiązku szkolnego
    w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówek oświatowych, przy czym poprzez potwierdzenie spełnienia obowiązku szkolnego rozumie się w tym przypadku logowanie się na kontach wskazanych przez nauczyciela lub dyrektora oraz wymianę z nauczycielem informacji dotyczących sposobu wykonywania zadań zleconych przez nauczyciela,

 

  1. b.  samodzielność w wykonywaniu zadań zleconych przez nauczyciela,
    w szczególności nie jest dopuszczalne kopiowanie prac lub ich niesamodzielne wykonanie przez ucznia,

 

 

  1. c.   aktywność na zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając opinię pozostałych nauczycieli, kolegów z klasy oraz samooceny ucznia.

 

6)    Jeżeli rodzice uznają, że ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie
z prawem i procedurą, ma prawo w ciągu dwóch dni od klasyfikacji zgłosić swoje zastrzeżenia do dyrektora szkoły w formie elektronicznej ustalonej w szkole.

 

7)    Pozostałe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania regulują dotychczasowe zapisy Statutu Szkoły.

 

  1. 3.            Uzyskiwanie oceny wyższej niż przewidywana

 

1)    Rodzic/opiekun prawny ucznia ubiegającego się o podwyższenie oceny składa podanie drogą elektroniczną ustaloną w szkole do wychowawcy klasy nie później niż pięć dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

2)    Uczeń ma prawo do podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz zachowania zgodnie z zapisami Statutu Szkoły.

 

 

 

 

  1. 4.            Egzamin klasyfikacyjny

 

1)    Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w sytuacjach określonych
w dotychczas obowiązujących aktach prawnych.

2)    Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na wniosek rodzica/pełnoletniego ucznia. Wniosek powinien być przesłany ustaloną w szkole drogą elektroniczną.

3)    Dyrektor szkoły w korespondencji elektronicznej uzgadnia datę i godzinę egzaminu klasyfikacyjnego i potwierdza fakt przyjęcia terminu do wiadomości rodziców ucznia/ pełnoletniego ucznia.

4)    Nauczyciel przygotowuje informację na temat zakresu podstawy programowej, jakiej dotyczy egzamin, a następnie przesyła ją drogą elektroniczną rodzicom/pełnoletniemu uczniowi.

5)    Egzamin jest przeprowadzany za pomocą narzędzi do edukacji zdalnej, które pozwalają na potwierdzenie samodzielności pracy ucznia. Powinien on odbywać się metodą pracy synchronicznej.

6)    Narzędzia oraz tryb ich wykorzystania przez ucznia w czasie egzaminu muszą zostać uzgodnione z rodzicami i uczniem na minimum 7 dni przed egzaminem.

7)    Zadania rozwiązywane elektronicznie należy wydrukować. Stanowią one załącznik do arkusza ocen ucznia, jak również podlegają archiwizacji elektronicznej.

8)    W sytuacjach szczególnych, gdy uczniowie  nie posiadają narzędzi informatycznych i dostępu do sieci egzamin może być przeprowadzony w formie zadań drukowanych, które przesyła się drogą pocztową. Egzamin może odbyć się także na terenie szkoły po wcześniejszym ustaleniu wszelkich środków bezpieczeństwa i z zachowaniem zasad BHP.

9)    W przypadku braku możliwości przystąpienia przez ucznia do egzaminu
ze względu na stan zdrowia rodzic informuje o tym dyrektora szkoły.

10) Dyrektor szkoły uzgadnia dodatkowy termin egzaminu zgodnie z obowiązującymi przepisami.

11) Zadania rozwiązywane elektronicznie należy wydrukować. Stanowią one załącznik do arkusza ocen ucznia, jak również podlegają archiwizacji elektronicznej.

12) Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

13) Z egzaminu sporządza się protokół.

14)  Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

15) Informację o ustalonej ocenie przewodniczący komisji przekazuje niezwłocznie uczniowi i rodzicom drogą mailową lub za pomocą innych, uzgodnionych
z rodzicami, dostępnych form porozumiewania się na odległość.

 

  1. 5.            Informowania uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce

 

1)    Nauczyciel informuje ucznia o postępach w nauce, redagując informację zwrotną o otrzymanych ocenach podczas bieżącej pracy z dzieckiem lub po jej zakończeniu. Informację tę przekazuje drogą elektroniczną przyjętą w szkole.

2)    Nauczyciel na bieżąco informuje rodzica drogą elektroniczną przyjętą w szkole o pojawiających się trudnościach w opanowaniu przez ucznia wiedzy
i umiejętności wynikających ze specyfiki nauczania na odległość.

3)     Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach na bieżąco w czasie zajęć on-line oraz w trakcie konsultacji wyznaczonych w tygodniowym planie zajęć.

 

 

§ 5 Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego

 

 

  1. 1.    W zajęciach wymagających aktywności fizycznej generalną zasadą jest  wybieranie ćwiczeń odpowiednich do możliwości i sprawności uczniów:

 

  1. a.    prowadzenie zajęć wychowania fizycznego za pośrednictwem platformy G- Suite/narzędzi wykorzystywanych do zdalnego nauczania,
  2. b.    prowadzenie zajęć z wykorzystaniem propozycji zdalnych lekcji wychowania fizycznego dostępnych w sieci,
  3. c.    przesyłanie uczniom zestawów ćwiczeń do wykonania w domu, inspirujących uczniów do wykonywania ćwiczeń w warunkach domowych, które umożliwiają zachowanie zdrowia i sprawności fizycznej,
  4. d.    zamieszczanie filmów instruktażowych dotyczących różnorodnych ćwiczeń,
  5. przygotowanie zestawów ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych możliwych do wykonania w warunkach domowych,
  6. f.     dokumentowanie aktywności z wykorzystaniem  kart  zadań sportowych,
  7. korzystanie z aplikacji internetowych do pomiaru aktywności fizycznej,
  8. inicjowanie turniejów w grach indywidualnych, w których uczniowie prowadzą on-line rozgrywki między sobą, np. turniej szachowy,
  9. challenge – wyzwania dla uczniów w wykonywaniu różnych ćwiczeń,
    np. pompki, pajacyki, żonglerka, które umożliwiają ustanawianie i pobijanie rekordów,
    1. g.    pomysły na ćwiczenia domowe:
  • ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem sprzętów domowych, takich jak krzesło, łóżko, ręcznik,
  • ćwiczenia z przyborami, które uczeń posiada w domu, np. skakanka, hula hop, piłka,
  • domowa siłownia, np. obciążenia z butelek z wodą, taśmy, drążki,
  • programy treningowe,
  • wykonywanie testów sprawności fizycznej,
  • korzystanie z aplikacji internetowych do pomiaru aktywności fizycznej,
  1. h.    rodzice powinni być informowani o możliwościach wykonywania danych ćwiczeń przez uczniów z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, a uczniowie zachęcani – w miarę możliwości – do ruchu na świeżym powietrzu.

 

  1. 2.     Zajęcia teoretyczne
    1. a.     planowanie, np. rozgrzewki, planu treningowego, planu żywieniowego,
    2. b.    edukacja prozdrowotna, zasady zdrowego trybu życia,
    3. c.    zasady gier sportowych,
    4. d.    historie Igrzysk Olimpijskich ery nowożytnej i w starożytności,
    5. e.    przesyłanie materiałów zawierających informacje dotyczące
      np. rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia na temat aktywności fizycznej dzieci i młodzieży wraz z zadaniami sprawdzającymi wiedzę z danej dziedziny,
    6. f.     testy teoretyczne sprawdzające wiedzę dotyczącą przepisów poszczególnych dyscyplin sportowych,
    7. g.    udział w projektach sportowych, np. przygotowanie prezentacji lub filmu promujących działania sportowe szkoły,
    8. h.    organizowanie spotkań on-line ze znanymi sportowcami,
    9. i.      uczniowie mogą być oceniani za zadane referaty, prezentacje, opracowywanie planów wycieczek, planów żywieniowych (zgodnie z WSO).

 

 

§ 6 Organizacja zajęć rewalidacyjnych.

 

 

  1. 1.    Zajęcia rewalidacyjne realizowane zgodnie z planem z wykorzystaniem platform i aplikacji edukacyjnych.
  2. 2.    Korzystanie z pomocy dydaktycznych dostępnych w zasobach Internetu (prezentacje multimedialne, karty pracy, gry edukacyjne, bajki, muzyka relaksacyjna, filmy/instruktaże do zajęć), a także przygotowanych przez nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole.
  3. 3.    Opracowanie i udostępnienie każdemu uczniowi bazy zawierającej materiały
    i pomoce terapeutyczne dostosowane do możliwości oraz potrzeb indywidualnych uczniów (na platformie, na stronie internetowej szkoły,
    za pomocą e-dziennika lub na nośnikach – zgodnie z przyjętymi w szkole ustaleniami dotyczącymi wyboru narzędzi do pracy zdalnej).
  4. 4.    Udostępnienie rodzicom/opiekunom odpowiednich materiałów (pomocy dydaktycznych, sprzętu) do realizacji ćwiczeń/zadań w domu wraz
    ze szczegółowymi opisami sposobu ich wykonania.
  5. 5.    Prowadzenie monitoringu tych zajęć przez nauczycieli i specjalistów, np. przez uzyskiwanie informacji zwrotnych od rodziców/opiekunów w formie pisemnej (e-mail, sms) lub ustnej (nauczyciel sporządza notatkę z rozmowy), a także inną dokumentację (zdjęcia, filmiki, wytwory pracy uczniów).
  6. 6.    Prowadzenie zajęć on-line przy współudziale i zaangażowaniu rodziców/opiekunów –  wideorozmowy.

 

 

§ 7 Zapewnienie i realizacja zadań w zakresie zapewnienia pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

 

  1. 1.    Udostępnianie materiałów psychoedukacyjnych dotyczących motywowania uczniów przez rodziców do zdalnej nauki, sposobów radzenia sobie ze stresem
    w czasie pandemii, bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze, działań
    o charakterze profilaktycznym, cyberprzemocy, radzenia sobie z trudnymi emocjami: Jak radzić sobie ze stresem w okresie pandemii, Trening budowania pozytywnej samooceny.
  2. 2.    Umożliwianie codziennych kontaktów z nauczycielami i specjalistami: kontakt telefoniczny, mailowy, wideokonferencje, inne ustalone wspólnie.
  3. 3.    Prowadzenie przez specjalistów dyżurów telefonicznych oraz mailowych dla rodziców lub w innej, wspólnie ustalonej formie.
  4. 4.    Prowadzenie zajęć indywidualnych z dzieckiem z wykorzystaniem komunikatorów internetowych.
  5. 5.    Rozmowy z uczniami i rodzicami mające na celu m.in.: podtrzymanie pozytywnych relacji, radzenie sobie z emocjami, poczuciem zagrożenia, osamotnienia, odizolowania, śmiercią rodzica, depresją, zaburzeniami odżywiania, brakiem kontaktu z rówieśnikami, zakażeniem rodzica koronawirusem oraz sytuacją objęcia rodziny kwarantanną, organizację nauki w domu, w tym motywowanie uczniów do nauki w warunkach zdalnych, informowanie o egzaminach próbnych, egzaminie ósmoklasisty oraz maturalnym.
  6. 6.    Reagowanie na wszelkie niepokojące objawy, np. przygnębienie, utrzymywanie kontaktu z uczniami i ich rodzicami, szczególnie tymi, u których występowały wcześniej problemy, zachęcenie uczniów do korzystania z pomocy koleżanek
    i kolegów z klasy, przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa podczas trwania stanu epidemii.
  7. 7.    Porady, konsultacje, stały kontakt uczniów i rodziców z pedagogiem szkolnym – pomoc w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych wynikających z obecnego stanu epidemii.
  8. 8.    Dostarczanie informacji o możliwych konsultacjach ze specjalistami i stały kontakt z pedagogiem i psychologiem.
  9. 9.    Zamieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły lub w inny sposób przyjęty w szkole.

10. Rozmowy telefoniczne, rozmowy wideo.

11. Rozmowy wspierające, terapeutyczne, wychowawcze z uczniami oraz z ich rodzicami, których celem jest  wspieranie ich kompetencji wychowawczych.

12. Rozmowy z uczniem na temat codziennego funkcjonowania w domu z rodziną, na zwykłe codzienne tematy, np. co dzisiaj robię w domu, co było na obiad, co słychać u babci, cioci.

13. Filmiki edukacyjne nagrywane przez nauczycieli (gry, zabawy, bajki), zestawy ćwiczeń dla dzieci, aktywne linki do filmów edukacyjnych, instruktażowych, ćwiczeń oraz zadań do wykonania razem z rodzicami.

14. Opracowywanie zestawów ćwiczeń i zabaw ruchowych, przygotowywanie kart pracy.

15. Nagrywanie piosenek, rymowanek.

16. Opracowywanie materiałów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, z uwzględnieniem dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów wynikających z rodzaju dysfunkcji czy niepełnosprawności.

17. Wsparcie psychiczne uczniów, pomoc w realizacji zadań, w chwilach słabości, niechęci do nauki w nowej, nieznanej sytuacji, która niesie ze sobą trudności
w postaci braku bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami, nauczycielami, budowanie wiary we własne możliwości i umiejętności oraz podnoszenie samooceny uczniów.

18. Doprecyzowywanie zadań i przekazywanie wskazówek do pracy własnej.

19. Informowanie rodziców o ustawicznej, zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej ze strony szkoły.

20. Opracowanie poradników dla rodzica, np.: Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą.

21. Opracowanie instrukcji dla rodziców na temat organizacji warunków do nauki w domu.

22. Przekazywanie informacji profilaktycznych dla uczniów i rodziców, dotyczących poznania i zrozumienia sytuacji zawieszenia zajęć szkolnych, objawów wirusa, prewencji i zachowania zasad higieny (historyjki społeczne, krótkie teksty, wizualizacje z użyciem symboli PCS, piktogramów, zdjęć – w zależności od możliwości poznawczych uczniów).

23. Przesyłanie plików z symbolami PCS w celu stworzenia indywidualnego planu dnia dla ucznia oraz harmonogramu możliwych do podejmowania aktywności w domu, szczególnie dla uczniów z autyzmem.

24. Modyfikowanie przekazywanego materiału edukacyjnego – dostosowywanie do aktualnych potrzeb, możliwości dzieci i rodziców.

25. Tworzenie i przesyłanie prezentacji multimedialnych o tematyce związanej z emocjami oraz właściwymi zachowaniami społecznymi w celu utrwalania
i przenoszenia wiedzy z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych nabytej
w szkole na środowisko domowe, a także dotyczących czynności samoobsługowych, porządkowych, mających na celu zachęcenie uczniów do czynnego udziału w domowych aktywnościach.

26. Przekazywanie pomocy edukacyjnych (multimedialnych) dla uczniów zgodnie z ich indywidualnymi zainteresowaniami i umiejętnościami tak, aby kontynuować proces rozwijania (zbadanych wcześniej) mocnych stron.

27. Wyszukiwanie miejsc wsparcia dla rodziców i przekazywanie im informacji o pomocy psychologicznej i dydaktycznej.

28. Konsultacje telefoniczne z psychologami i specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych dotyczące uzyskania przez ucznia nowego orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

 

§ 8 Stanowisko pracy, urządzenia, oprogramowanie, bezpieczeństwo i higiena pracy.

 

 

  1. 1.    Warunki techniczne potrzebne do nauki zdalnej.

 

  1. a.                Rodzice/prawni opiekunowie dziecka powinni zapewnić odpowiednie warunki do realizacji nauki z użyciem metod i technik kształcenia na odległość;

 

  1. b.                uczniowie powinni mieć dostęp do sieci Internet oraz urządzeń umożliwiających połączenie z nim, wyposażonych w ekran, klawiaturę oraz mysz lub inne urządzenie kierujące wskaźnikiem ekranowym. Zalecany (ale niewymagany) jest dostęp do drukarki czy też posiadanie mikrofonu lub kamerki.

 

  1. c.                 W razie problemów z zapewnieniem właściwych warunków do nauki zdalnej rodzice/prawni opiekunowie powinni ten fakt niezwłocznie zgłosić wychowawcy klasy;

 

  1. d.                Szkoła we współpracy z organem prowadzącym w miarę możliwości może użyczyć potrzebnych środków do nauki zdalnej;

 

  1. e.                W przypadku braku takich możliwości szkoła we współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami ustala sposób realizacji kształcenia na odległość.

 

  1. f.                    W przypadku problemów technicznych szkoła postara się zdalnie wesprzeć w ich rozwiązaniu.

 

2.         Stanowisko pracy ucznia.

  1. a.    Wykorzystanie sprzętu komputerowego, tabletu lub telefonu oraz smart TV nie odbywa się w celach rozrywkowych.

 

  1. b.    Należy ze zrozumieniem podejść do konieczności zapewnienia komfortu i wygody pracy uczniów.

 

  1. c.    Zaleca się zapewnienie, schludnego, czystego biurka, odpowiednich narzędzi pracy oraz dobrego oświetlenia i ergonomii zgodnych z zasadami BHP.

 

 

3.          Przerwy w pracy

 

  1. a.    Aby wzrok mógł odpocząć zaleca się patrzenie przez okno lub kilka chwil aktywnego wypoczynku. Warto też wykonać odpowiednie ćwiczenia fizyczne, przeznaczone dla osób pracujących ze sprzętem komputerowym.

 

  1. b.    Uczniom zalecamy wykonanie ćwiczeń proponowanych przez nauczycieli wychowania fizycznego w ramach lekcji WF .

 

  1. c.    Stanowczo odradza się w czasie przerw korzystania z urządzeń elektronicznych (przerwa nie może polegać na wykorzystaniu gier lub przeglądaniu stron internetowych).

 

  1. d.    Należy bezwzględnie stosować zasady ergonomii, systematycznie odpoczywać oraz dbać o wentylację    pomieszczenia.

 

  1. e.    Szczegółowe normy dla nauczycieli można odnaleźć w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

 

 

§  9  Bezpieczeństwo w sieci – RODO.

 

  1. 1.    Przetwarzanie danych osobowych ucznia i nauczyciela.

 

  1. a.                Przetwarzanie danych osobowych podczas kształcenia zdalnego jest realizowane przez szkołę na podstawie obowiązujących w szkole regulacji RODO oraz rozporządzania Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącego kształcenia zdalnego.
  2. b.                Szkoła może wymagać od ucznia jedynie danych niezbędnych do założenia przez niego konta w odpowiednim systemie zdalnego nauczania oraz w celu realizacji obowiązku nauki w formie zdalnej (na podstawie art. 35 ustawy – Prawa oświatowego w związku z art. 6 ust. 1 lit. e RODO).

 

  1. c.                Rodzic (opiekun prawny) ma prawo wiedzieć, jak szkoła jako administrator będzie przetwarzała dane osobowe jego dziecka w trakcie nauki zdalnej;
  2. d.                Jeżeli platformy wykorzystywane do zdalnego nauczania są odrębnymi od szkoły administratorami przetwarzanych przez siebie danych, to rodzice i dzieci powinni od nich otrzymać klauzulę informacyjną o podstawowych zasadach i zakresie zbierania danych oraz administratorze, np. podczas zakładania konta;

 

2.    Zagrożenie w sieci Internet.

  1. a.                Ochrona uczniów przed zagrożeniami w sieci Internet jest obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych. Należy zachować w tym względzie szczególną czujność.
  2. b.                Rekomenduje się zastosowanie mechanizmów kontroli rodzicielskiej.
  3. c.                Należy zwracać uwagę na wszystkie programy, aplikacje czy strony internetowe używane podczas nauczania zdalnego.
  4. d.                Nauczyciel korzystając z tego typu rozwiązań i wskazując je uczniom podczas nauczania zdalnego kieruje się zasadami bezpieczeństwa w sieci.
  5. e.                Zakazuje się korzystania ze stron wskazywanych przez przeglądarkę lub programy antywirusowe zainstalowane na komputerze jako podejrzane, nie należy także włączać reklam internetowych, jakie mogą pojawić się w czasie korzystania z nauczania zdalnego, na linki do serwisów niewskazywanych bezpośrednio przez nauczyciela, nie pobierać załączników niewskazanych przez nauczyc

 

Podstawa prawna:

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych

rozwiązao w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 492 i 493).

 

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287,

1680, 1681, 1818, 2197 i 2248 oraz z 2020 r. poz. 374)

 

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne

rozporządzenie o ochronie danych)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeostwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. (Dz. U. nr 148 poz.973)