Regulamin Rady Rodziców
Szkoły Podstawowej w Łyczance
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy regulamin działalności Rady Rodziców zostaje ustalony na podstawie art. 83 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.) oraz Statutu Szkoły.
Rozdział II
Zakres i przedmiot działania
§ 2
-
Rada Rodziców jest społecznym organem reprezentującym wszystkich rodziców uczniów szkoły.
-
Rada Rodziców współpracuje z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim oraz stowarzyszeniami i innymi organizacjami (z wyjątkiem organizacji politycznych) działającymi w szkole, a w szczególności z organizacjami harcerskimi, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.
§ 3
-
Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły.
-
Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Rozdział III
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów
§ 4
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
-
Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
-
Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły.
-
Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców[1] uczniów danego oddziału.
-
W wyborach do rad oddziałowych, jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
-
Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się w głosowaniu tajnym.
-
Zadania wychowawcy oddziału podczas wyborów do rady oddziałowej:
-
powołanie komisji skrutacyjnej,
-
nadzorowanie przebiegu głosowania.
-
-
Zadania komisji skrutacyjnej
-
przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
-
przygotowanie kart do głosowania,
-
przeprowadzenie głosowania,
-
policzenie głosów i przekazanie wyników głosowania.
-
Członek komisji skrutacyjnej nie może kandydować do rady oddziałowej.
-
Zgłoszenia kandydatów do rady oddziałowej mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie.
-
Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
-
Wybory do rady oddziałowej odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzech.
-
W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.
-
Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania.
-
Na karcie do głosowania wpisuje się nazwisko swojego kandydata.
-
Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
-
W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
-
Z przeprowadzonych wyborów komisja skrutacyjna sporządza protokół, który po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
§ 5
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
-
Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
-
Do Rady Rodziców wybiera się jednego przedstawiciela rodziców z danego oddziału.
-
W wyborach przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców, jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
-
Wybory przedstawiciela oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym[2].
-
W głosowaniu jawnym rodzice głosują przez podniesienie ręki.
-
Dopuszcza się przeprowadzenie wyborów do Rady Rodziców w głosowaniu tajnym na wniosek rodzica, przyjęty przez rodziców z danego oddziału w głosowaniu jawnym.
-
Głosowanie tajne przeprowadzenia się w sposób określony w § 4
-
Wybory przedstawiciela oddziału do Rady Rodziców przeprowadza rada oddziałowa.
-
Zadania rady oddziałowej podczas wyborów do Rady Rodziców:
-
przyjmowanie zgłoszeń kandydatur do Rady Rodziców,
-
przeprowadzenie głosowania,
-
policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
-
-
Zgłoszenia kandydatów do Rady Rodziców mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie.
-
W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.
-
Kandydat do Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
-
Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców odbywają się spośród członków rady oddziałowej.
-
Za wybranego przedstawiciela rady oddziałowej do rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
-
W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
-
Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
Rozdział IV
Zadania rad oddziałowych
§ 6
-
Rada oddziałowa reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.
-
Rada oddziałowa może występować, w porozumieniu z wychowawcą uczniów, z wnioskami do dyrektora szkoły oraz nauczycieli w sprawach istotnych dla uczniów.
-
Rada oddziałowa działa na podstawie przyjętego planu pracy.
-
Rada oddziałowa współdziała ze wszystkimi rodzicami i włącza ich do realizacji swego planu pracy.
-
Rada oddziałowa współdziała z przewodniczącym Rady Rodziców i prezydium w celu wykonania zadań o charakterze ogólnoszkolnym.
-
Rada oddziałowa organizuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy uczniów, zebrania rodziców.
-
Zebrania rodziców organizuje się w miarę potrzeb.
-
Rada oddziałowa podczas ostatniego zebrania rodziców w danym roku szkolnym składa sprawozdanie ze swojej działalności.
-
Rada oddziałowa składa sprawozdanie ze swej działalności Radzie Rodziców.
§ 7
-
Pracami rady oddziałowej kieruje przewodniczący.
-
Przewodniczący rady oddziałowej w szczególności:
-
reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału i radę oddziałową wobec innych podmiotów,
-
utrzymuje stały kontakt z wychowawcą uczniów,
-
dokonuje podziału zadań pomiędzy członków rady oddziałowej,
-
zwołuje i prowadzi zebrania rady oddziałowej.
Rozdział V
Zadania i kompetencje Rady Rodziców
§ 8
Rada Rodziców opiniuje projekty eksperymentów pedagogicznych, które mają być realizowane w szkole.
§ 9
-
-
Rada Rodziców opiniuje przedstawioną przez dyrektora szkoły propozycję zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.
§ 10
-
Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.
§ 11
-
Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
-
Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
-
Nieprzedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania.
§ 12
-
Rada Rodziców może wystąpić do dyrektora szkoły z inicjatywą wprowadzenia obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.
-
Rada Rodziców wyraża zgodę na wprowadzenie przez dyrektora szkoły obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.
-
Rada Rodziców uzgadnia z dyrektorem szkoły wzór obowiązującego na terenie szkoły jednolitego stroju dla uczniów.
-
Rada Rodziców uzgadnia z dyrektorem szkoły sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju.
§ 13
-
Rada Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
-
Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie program wychowawczo-profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
-
Program wychowawczy ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
§ 14
Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły. Z wnioskami i opiniami może występować do:
-
dyrektora szkoły,
-
rady szkoły,
-
samorządu uczniowskiego,
-
organu prowadzącego szkołę,
organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
§ 15
Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.
§ 16
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 17
Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły. Fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców.
§ 18
Rada Rodziców zawiera porozumienie z dyrektorem szkoły, który zamierza ustalić szczegółową listę produktów dopuszczonych do sprzedaży lub stosowania w ramach żywienia zbiorowego w szkole.
Rozdział VI
Ogólne zasady działania Rady Rodziców
§ 19
-
Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do końca września danego roku szkolnego.
-
Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.
§ 20
-
Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
-
W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
-
Dopuszcza się przeprowadzenie wyborów przewodniczącego Rady Rodziców w głosowaniu tajnym na wniosek członka Rady Rodziców, przyjęty przez Radę Rodziców w głosowaniu jawnym.
-
Głosowanie tajne przeprowadzenia się w sposób określony w § 4.
-
Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
-
przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
-
przeprowadzenie głosowania,
-
policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
-
Zgłoszenia kandydatów na przewodniczącego Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
-
Kandydat na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
-
Wybory przewodniczącego Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
-
Za wybranego przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
-
W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
-
Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania.
§ 21
-
W posiedzeniu Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym dyrektor szkoły lub inna upoważniona przez niego osoba.
-
W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.
-
Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy ich zakresu spraw.
-
Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą udziału w głosowaniach.
§ 22
-
Rada Rodziców na pierwszym zebraniu, oprócz przewodniczącego wybiera:
-
sekretarza,
-
skarbnika,
-
komisję rewizyjną.
-
-
Wybory sekretarza, skarbnika i komisji rewizyjnej przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.
-
W celu bieżącego kierowania pracą Rady Rodziców w okresie między zebraniami powołuje się prezydium Rady Rodziców.
-
W skład prezydium Rady Rodziców wchodzi przewodniczący, sekretarz oraz skarbnik Rady Rodziców[3].
-
Rada Rodziców może powołać komisje stałe lub doraźne.
§ 23
-
Wybory sekretarza i skarbnika Rady Rodziców przeprowadza się oddzielnie.
-
Wybory sekretarza i skarbnika Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
-
W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
-
Zadania przewodniczącego podczas wyborów sekretarza i skarbnika Rady Rodziców:
-
przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
-
przeprowadzenie głosowania,
-
policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
-
-
Zgłoszenia kandydatów na sekretarza i skarbnika Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
-
Kandydaci na sekretarza i skarbnika Rady Rodziców musza wyrazić zgodę na kandydowanie.
-
Wybory sekretarza i skarbnika Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
-
Za wybranego sekretarza i skarbnika Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
-
W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze sekretarza i skarbnika Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
§ 24
-
Komisja rewizyjna Rady Rodziców składa się z trzech osób.
-
Wybory komisji rewizyjnej Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
-
W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
-
Zadania przewodniczącego podczas wyborów komisji rewizyjnej Rady Rodziców:
-
przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
-
przeprowadzenie głosowania,
-
policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
-
Zgłoszenia kandydatów do komisji rewizyjnej Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
-
Kandydaci do komisji rewizyjnej Rady Rodziców musza wyrazić zgodę na kandydowanie.
-
Wybory do komisji rewizyjnej Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzech.
-
Za wybranych do komisji rewizyjnej Rady Rodziców uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
-
W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze do komisji rewizyjnej Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
-
Członkowie komisji rewizyjnej Rady Rodziców wybierają spośród siebie przewodniczącego.
§ 25
Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.
Rozdział VII
Szczegółowe zasady działania Rady Rodziców
§ 26
-
Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:
-
reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz,
-
kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców, w tym działalnością finansowo-gospodarczą,
-
przygotowanie zebrania Rady Rodziców, które polega w szczególności na opracowaniu projektu porządku zebrania oraz zawiadomieniu członków Rady Rodziców o terminie zebrania – z uwzględnieniem daty i godziny rozpoczęcia oraz o miejscu i proponowanym porządku zebrania,
-
prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
-
opracowanie projektu planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
-
przekazywanie odpowiednio dyrektorowi szkoły oraz innym organom szkoły, organowi prowadzącemu szkołę lub organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą opinii i wniosków wypracowanych przez Radę Rodziców,
-
podpisywanie uchwał Rady Rodziców,
-
monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę Rodziców,
-
informowanie Rady Rodziców o stopniu realizacji podjętych uchwał,
-
podpisywanie protokołów z zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium.
-
-
Zadania sekretarza Rady Rodziców:
-
zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców,
-
opracowanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
-
organizacyjne przygotowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
-
protokołowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,
-
prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców oraz Prezydium.
-
-
Zadania skarbnika Rady Rodziców:
-
prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
-
wypełnianie obowiązków określonych przepisami prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
-
-
Zadania komisji rewizyjnej Rady Rodziców:
-
kontrolowanie realizacji uchwał Rady Rodziców,
-
kontrolowanie gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców, pod względem zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości,
-
kontrolowanie gospodarki majątkowej Rady Rodziców,
-
składanie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi.
-
-
Zadania Prezydium Rady Rodziców:
-
bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców w okresie między zebraniami,
-
odbywanie zebrań w miarę potrzeb,
-
koordynowanie działalności rad oddziałowych rodziców,
-
zatwierdzanie planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
-
zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
-
decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
-
składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym zebraniu rodziców.
§ 27
-
-
Prawa i obowiązki członka Rady Rodziców:
-
Członek Rady Rodziców ma prawo do:
-
czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,
-
składania wniosków i projektów uchwał,
-
udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach powołanych przez Radę Rodziców.
-
Członek Rady Rodziców zobowiązany jest do:
-
czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej komisjach, do których został powołany,
-
nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły,
-
realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców.
-
W szczególnych przypadkach losowych członek Rady Rodziców może być zwolniony z udziału w zebraniu, za zgodą przewodniczącego.
-
Nieobecny członek Rady Rodziców na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.
§ 28
-
Porządek zebrania zatwierdza Rada Rodziców.
-
Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności (quorum)[4].
-
Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania, członkowie Rady Rodziców mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku zebrania.
-
Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć przewodniczący.
-
Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod głosowanie Rady Rodziców.
Rozdział VIII
Tryb podejmowania uchwał
§ 29
-
Wnioski Rady Rodziców przyjmowane są w drodze uchwał.
-
Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów.
-
Quorum wymagane dla podjęcia uchwał przez Radę Rodziców wynosi:
-
w pierwszym terminie zebrania, co najmniej 50% członków Rady Rodziców,
-
w drugim terminie zebrania, co najmniej 30% członków Rady Rodziców.
-
-
Jeżeli pełny skład Rady Rodziców stanowi liczbę nieparzystą, quorum w pierwszym terminie zebrania oznacza obecność członków przynajmniej równą pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 pełnego składu.
-
Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów "za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw". Pomija się głosy "wstrzymujące się".
§ 30
-
Uchwały Rady Rodziców podejmowane są w głosowaniu jawnym.
-
Uchwały Rady Rodziców mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
-
W głosowaniu tajnym członkowie Rady Rodziców głosują kartami do głosowania przygotowanymi przez sekretarza Rady Rodziców.
-
Głosowanie tajne przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna, wybrana spośród członków Rady Rodziców.
§ 31
-
Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.
-
W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
-
W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
§ 32
Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującym prawem, dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.
Rozdział IX
Dokumentowanie zebrań
§ 33
Z zebrania Rady Rodziców sporządza się protokół oraz listę obecności.
§ 34
-
Członkowie Rady Rodziców dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności.
-
Listę obecności podpisuje przewodniczący Rady Rodziców i protokolant.
-
Protokolantem zebrania jest sekretarz Rady Rodziców.
-
Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:
-
numer i datę zebrania,
-
numery podjętych uchwał,
-
stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum,
-
wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły),
-
zatwierdzony porządek zebrania,
-
stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
-
przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji),
-
treść zgłoszonych wniosków,
-
podjęte uchwały i wnioski,
-
podpisy przewodniczącego i protokolanta.
§ 35
-
Protokoły z zebrań Rady Rodziców numerowane są w ramach roku szkolnego.
-
Zebrania Rady Rodziców numeruje się cyframi arabskimi, a uchwały cyframi rzymskimi.
-
Treść uchwał Rady Rodziców wpisuje się w całości do księgi protokołów.
-
Księga protokołów nie może być wynoszona poza budynek szkoły.
-
Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Rodziców mają upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.
§ 36
-
Księga protokołów zawiera ponumerowane strony.
-
Na ostatniej stronie księgi protokołów umieszcza się adnotację: „Księga zawiera …….[5] ponumerowanych stron i obejmuje okres od …… do ……[6]”. Pod adnotacją umieszcza się pieczęć szkoły oraz podpis dyrektora szkoły.
-
Za przechowywanie księgi protokołów Rady Rodziców odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
§ 37
-
Protokół z poprzedniego zebrania Rady Rodziców przyjmuje się na następnym zebraniu.
-
Przyjęte przez Radę Rodziców poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.
-
Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant.
§ 38
-
Protokoły z zebrań komisji powołanych przez Radę Rodziców stanowią dokumentację pracy Rady Rodziców.
-
Za przechowywanie protokołów z zebrań komisji odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
Rozdział X
Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców
§ 39
-
Fundusze Rady Rodziców pochodzą z dobrowolnych składek rodziców.
-
Rada Rodziców podejmuje działania na rzecz pozyskania funduszy z innych źródeł.
§ 40
-
Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone w szczególności na:
-
poprawę bazy materialnej szkoły,
-
wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,
-
wycieczki szkolne,
-
imprezy szkolne,
-
nagrody,
-
zapomogi,
-
obsługę finansową Rady Rodziców,
-
pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów,
-
pokrywanie innych uzasadnionych wydatków związanych ze szkołą.
-
-
Do podejmowania środków finansowych z konta Rady Rodziców upoważnieni są[7]:
-
przewodniczący,
-
skarbnik.
-
Wysokość podejmowanych środków finansowych oraz ich przeznaczenie określa Prezydium.
-
Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem muszą być zatwierdzone i zaakceptowane względem merytorycznym i formalnym.
-
Pisemne wnioski wraz z uzasadnieniem o przyznanie środków finansowych z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
-
dyrektor szkoły,
-
wychowawcy klas,
-
pedagog szkolny,
-
rady oddziałowe,
-
Samorząd Uczniowski.
§ 41
-
Gospodarka finansowa Rady Rodziców opiera się na zatwierdzonym przez Radę Rodziców planie finansowym wydatków.
-
Odstępstwa od zatwierdzonego planu wydatków mogą być dokonane wyjątkowo na podstawie uchwały Rady Rodziców.
§ 42
Na ostatnim zebraniu ogólnym rodziców w danym roku szkolnym skarbnik Rady Rodziców przedstawia sprawozdanie wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 43
Rada Rodziców używa pieczątki podłużnej i numeru konta.
§ 44
-
Członkowie Rady Rodziców niewywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez oddziałowe zebranie rodziców.
-
Na miejsce odwołanych członków Rady Rodziców wybiera się nowych.
§ 45
Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
§ 46
Regulamin został uchwalony przez Radę Rodziców i wchodzi w życie 7 dni od daty uchwalenia.
[1] w regulaminie można określać inną liczbę osób
[2] w regulaminie można również przyjąć zasadę, że przedstawicielem rady oddziałowej w radzie rodziców jest przewodniczący rady oddziałowej lub zasadę, że przedstawiciela rady oddziałowej do rady rodziców wybierają sami członkowie rady oddziałowej spośród siebie
[3] w zależności od liczebności składu rady rodziców skład prezydium może zostać poszerzony
[4]quorum – minimalna frekwencja na zebraniu
[5]należy wpisać liczbę ponumerowanych stron
[6]datę końcową należy wpisać po zapisaniu całej księgi
[7] jeżeli jest taka potrzeba Rada Rodziców może upoważnić dodatkową osobę